معلــــــــــــــــــــــــم بــــــــــــــلوچ (-_-)

معلــــــــــــــــــــــــم بــــــــــــــلوچ (-_-)
انواع نکات آموزشی
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان معلم نوین بلوچ و آدرس یزدانشناس بنتی.LoxBlog. com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





10

. املا نویسی با حروفی که یک شکل دارند و چند صدا مانند حرف " و " یا حرف " ی " ،بدین صورت که بچه ها هر چند کلمه ای که می توانند بنویسند که در آن ها این حرف " و " صدای واو بدهد بعد کلماتی که صدای او بدهد مثل کاهو و نیز کلمات چای.زری.مرتضی.

11. معلم از کلماتی که اکثر شاگردان آن ها را غلط نوشته اند متنی تهیه کند و از آن متن املا بگویید.

12. از دانش آموزان خواسته شود کلماتی بنویسند که با ( پ ) شروع شوند مثل ( پوست ‚ پوتین ) و یا به ( ز ) ختم شوند مثل  (سبز ‚ از و ... )

13. روی نمک یا ماسه از طرف شاگردان املا نوشته شود.

14. تصاویری به بچه ها نشان داده شود تا بچه ها برای هر تصویر یک جمله بنویسند و جمله کسی پذیرفته می شد که از نظر املایی درست باشد.

15. کلماتی به بچه ها داده شود تا آن ها مرتبش کنند که معنی دار شود و املایش را صحیح بنویسند.

16. متنی را املا بگوییم و بچه ها به صورت گروهی مشورت کنند و بنویسند.

17. متنی را املا می گوییم و بچه ها مجازنداگر املای کلمه را نمی دانند با مراجعه به کتاب شکل درست آن کلمه را بیابند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18. کلمات مشکل متن املا را روی تابلو می نویسیم و سپس متن را برای بچه ها املا می گوییم تا اگر شکل آن کلمات مشکل را نمی دانند به تابلو نگاه کنند و املای آن را بیابند.

19. یک متن کوتاه دو یا سه جمله ای را روی تابلو می نویسیم و پاک می کنیم بچه ها آن جمله را در دفترشان بنویسند.

20. یکی از صفحات مجلات رشد یا کتاب داستان را در نظر بگیرند و دور کلمه های خوانده شده خط بکشند.

21. بچه در منزل برای اولیا خود املا بگویند و املای آنها را تصحیح نمایند.

22. معلم متنی را املا بگویدو در همین حین کلمات مشکل متن را روی تابلو بنویسد.

23. یکی از دانش آموزان املا را پای تابلو می نویسد و بقيه در دفترشان می نویسند.

24. یک کلمه را بگوییم و بچه ها هم خانواده آن کلمه را  خودشان به عنوان املا بنویسند.

25. تصویری را به بچه ها نشان می دهیم تا انها جمله ای در مورد آن تصویر بنویسند.

26. هر گروه یا هر فرد متنی را برای املا تهیه کنند و به کلاس بیاورند و معلم یکی از آن متن ها را انتخاب کند و برای همه کلاس املا بگوید.

27. دانش آموزان کلمات مشکل متنی را که قرار است برای آنها املا بگوییم انتخاب کرده و روی کارت بنویسید معلم از همین کلمات کارتها به بچه ها املا بگویید بعد شاگردان املای خود را از روی کارتهاییکه در اختیار دارند تصحیح نماییند.

28. از هر گروهی که می خواهیم دو یا سه کلمه پیدا کنند که صدای ( ص ‚ ث ‚ س ) داشته باشد بعد از این کلمه ها یک املای معلم ساخته می گیریم و بچه ها صدای مورد نظر را قرمز بنویسد.

29. در حین نوشتن املا بچه ها هر کلمه ای را بلد نبودند ننویسند بلکه دست نگه دارند تا معلم آن کلمه را پای تابلو بنویسد.

30. کلمات در هم ریخته را مرتب کنند – جملات ناقص را کامل کنند – با حروف کلمه بسازند و با آن کلمه جمله بسازند.

31.براي تقويت املا دانش آموران را گروه بندي مي كنيم .از گروه ها مي خواهيم هر كدام بيست واژه مشكل را بنويسند . سپس هر گروه يك آينه را مقابل كلمات نگه مي دارند و اعضاي گروه بعدي بايد سريع واژه را تشخيص دهند . هر واژه يك نمره دارد با نظارت معلم و سرگروه ها بازي و آموزش با لذت و هيجان بسيار همراه مي شود و دانش آموزاني كه دراملا ضعيف هستند با اين روش پيشرفت مي كنند

32. معمولا دانش آموزان درنوشتن املا كند نويس هستند براي رفع اين مشكل املا به روش خبرنگاري اجرا مي شود . به دانش آموزان فرصت پيش مطالعه درس مورد نظر را مي دهيم سپس متن درس را معمولي بامكث يك ثانيه اي مي خوانيم و دانش آموزان مي نويسند ممكن است نقطه ،تشديد ،سركش و ... نگذارند (مانند خبرنگاران )يا بد خط بنويسند هدف تنها تند نويسي است سپس متن را دوباره مي خوانيم و با دقت رفع اشكال مي كنند .مي توانيم به دانش آموزاني كه سريع و صحيح مي نويسند نمره بيشتري بدهيم

 

33. املا سفره اي چند متر سفره پلاستيكي يا سفره هاي يك بار مصرف را براي دانش آموزان پهن كرده و آن را قسمت ها مختلف براي دانش اموزان تقسيم مي كنيم و هر گروه كلمات مورد نظر را روي آن مي نويسند .سپس مي توان آن را روي ديوار سالن يا كلاس چند روزي نصب كرد .

 

نکته:-  براي كلاس اول ابتدايی در نيمسال اول 8 جمله حداكثر 35 كلمه ودر نيمسال دوم 10 جمله حداكثر 40 كلمه2-     براي   كلاس دوم ابتدايي حد اكثر10 سطر حدود 100 كلمه

3-     براي كلاس سوم ابتدايي حداكثر 12 سطر حدود 120 كلمه 4-  براي كلاس چهارم و پنجم ابتدايي  حداكثر 15 سطر حدود 150 كلمه

 

 

 

 

گردآورنده:یزدانشناس


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:, ] [ 22:50 ] [ خدابخش یزدانشناس ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

انسانی هستم میان انسان های دیگر بر سیاره مقدس زمین ، که بدون دیگران معنایی ندارم.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 319
بازدید کل : 11349
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1